De Doornenburgse veren

=De "Doornenburgse" veren=


Van oudsher hebben de Doornenburgers gebruik gemaakt van veerponten over de Waal, Rijn en later Pannerdensch Kanaal.


In 1521 is er sprake van verscheidene veren over de Waal vanaf de Bijlandt tot aan Dodewaard.

Vóór de aanleg van het Pannerdens Kanaal in 1707 waren de inwoners van Doornenburg en Pannerden

aangewezen op het veer over de Rijn aan het Bergse Hoofd om in de Liemers te komen.

 

Het Berghoofdse veer tussen Zevenaar en Pannerden heeft ongeveer driehonderd jaar gevaren

Van: vóór 1700 tot 1972.

                       


                                                                                                              Berghoofdseveer 1971                                                                                                                                                                       

  

Overigens hadden Aerdt (Aerdtse veer) en Herwen (Kijkuit) hun eigen veer, waarschijnlijk beide voetveren.



Aerdtse veer 1935

 

Voorts konden de Doornenburgers gebruik maken van een voetveer naar Candia om vandaar Arnhem te bereiken

Hier moesten ze een oude Rijnstrang, de Peppelgraaf, oversteken.

De strang is later opgegaan in het Pannerdensch Kanaal.



Op deze kaart uit 1725 zien we linksboven het veerhuis Peppelgraaf liggen en het eiland Candia.

 

Ook bij de Roswaard moet een overzetplaats zijn geweest, waarschijnlijk over de oude meandergeul.

Na het graven van het Pannerdensch Kanaal duurde het tot de 19e eeuw,

voordat de Doornenburgers de oversteek bij de Sterreschans naar Pannerden konden maken.

 

Er werd eerst vooral hulp van een visser ingeroepen wilde men aan de overkant komen.

 

Het Doornenburgse veer aan de Waal bevond zich aanvankelijk ter hoogte van de Sterreschans

en is later verplaatst naar de Holenoever.

Het veerhuis annex café diende tevens als opslag voor scheepsgoederen en was een centrum voor de zalmvisserij.

 

(al wordt dit laatste gegeven ernstig in twijfel getrokken door een vroegere bewoner van het veerhuis,

gezien het feit dat de 6 kelders destijds slechts een breedte van 2 meter en 10 cm hadden en er nergens specifieke documentatie te vinden is over die zalmvisserij)



Den Holenoever

 

 

= De veerpont Doornenburg - Pannerden=

 

Tussen Doornenburg en Pannerden wordt dus al eeuwenlang een veerdienst onderhouden met een zogenaamde “gierpont”.

(Een gierpont is met een kabel bevestigd aan een punt in het midden van de rivier op de bodem.

Door het schip schuin te draaien, zal de boot door de stroming de overkant bereiken. )

Het veer ligt net ten zuiden van de inlaat van de Linge

 

In 1921 kocht Wim Cornelissen het veer van de toenmalige eigenaar jonkheer de Kuyper.

Het huis van wijnhandelaar Karel van Loo werd toen het veerhuis "Rijnzicht"

Het gebouw werd in de oorlog verwoest en later herbouwd op het verhoogde terrein van de Sterreschans.



Het veerhuis Rijnzicht dat in de oorlog 1940-1945 werd verwoest

 

Vanaf 1923 werd de veerdienst geëxploiteerd door Willem Cornelissen. In april 1936  neemt  H.H.J. Scheers

de overzetdienst over van zijn vader in dienst van “veerenhouder” W.R. Cornelissen met de pont WILLEM.

Deze gemotoriseerde gierpont heeft tot in 1957 gevaren.

 

In 1957 werd de veerdienst voortgezet met de tweede WILLEM, een degelijk schip van slechts vijftien jaar oud.

Dit schip heeft maar liefst 53 jaar trouw als veerpont dienst gedaan.

Volgens het Certificaat van onderzoek had ze zelfs nog langer mogen doorvaren.


             

                                                  Veerpont Willem nog zonder stuurhut

 

 

 

 Veerpont Doornenburg-Pannerden 1971

 


                  

 Oude pont vanaf de Pannerdense kant gezien                                                                Nieuwe veerpont in de winter

 

Vanaf eind 2010 vaart er een nieuwe pont, gebouwd bij Scheepswerf en Machinefabriek Vahali, Hulhuizen ,

die net als haar twee voorgangsters de naam WILLEM kreeg.

 

Het schip werd ontworpen door Harrie Brekelmans uit Beusichem, die als voormalig binnenschipper

nog diverse andere veerponten op zijn naam heeft. Ook dit schip is gemotoriseerd en kan maximaal 24 personenauto's meenemen

De oude veerpont Willem wordt op dit moment (najaar 2013) opgeknapt en aangepast op een scheepswerf in Maasbracht,

om daarna dienst te gaan doen in Afrika.


                

        Nieuwe veerpont in aantocht, de  oude pont ligt er nog                                                  Nieuwe veer in de vaart                                                                                

 


=  Veerverbinding Doornenburg- Millingerwaard =

 

 

 Overtocht Doornneburg- millingen met Roeibootje 1950

(Kievits veerdiensten)

 

Vanaf 1996  vaart de Halve maan van Doornenburg (Holenoever)  naar Millingerwaardwaar het voorheen vanaf Camping Waalstrand te Hulhuizen vertrok.


           

                                                                                   Veerpont "Halve Maan"

 

 

Vanaf juli 2012 is de "Rhenus vahalis" in de vaart.

In de maanden Mei, Juni en September vaart het veer op zaterdagen, zondagen en officiële Nederlandse feestdagen.

In de maanden Juli en Augustus vaart het veer dagelijks.



 De Rhenus Vahalis